Stomamateriaal over?

 

Waar kun je nog meer met je stomamateriaal terecht?

Als de producten onbeschadigd, compleet en recent zijn, kun je ze terugsturen naar je leverancier. Die neemt ze dan weer retour. Vaak hebben ze hiervoor een antwoordnummer zodat je geen verzendkosten hoeft te betalen. Deze teruggestuurde materialen worden dan weer verrekend met de zorgverzekeraar.

Je kunt stomamateriaal dat te oud is om nog te verrekenen met je zorgverzekeraar of met een beschadigde verpakking ook terugsturen naar je leverancier. Deze materialen kunnen gebruikt worden als monstermateriaal.

Vraag je stomaverpleegkundige of zij behoefte heeft aan materiaal, soms kan zij dit gebruiken voor scholing. maar we horen ook steeds vaker geluiden dat ze teveel voorraad krijgen en/of daar geen opslagmogelijkheid meer voor hebben. Vraag dit dus eerst even na bij je eigen stomaverpleegkundige.

Overige materialen kunnen ook via diverse wegen worden opgestuurd naar landen waar het materiaal niet zo goed geregeld is als bij ons. In Roemenië, Rusland en de Oekraïne bijvoorbeeld is er een ernstig tekort aan stomamateriaal. Hier in Nederland vinden we bijvoorbeeld de doorzichtige zakjes of zakjes zonder zo'n zacht stofje (non-woven) al veroudert, in ontwikkelingslanden worden deze zakjes met veel enthousiasme ontvangen. Vaak moeten die mensen zelf iets in elkaar knutselen en als er al stomamateriaal beschikbaar is, moeten ze dat meestal uit eigen zak betalen. Informeer bij je stomaverpleegkundige of je leverancier hoe deze materialen beschikbaar kunnen worden gesteld via goede doelen aan lotgenoten in het buitenland.

 

Hoe gaan bedrijven om met overtollig stomamateriaal?

Mediq: Alleen als het volle, complete, ongeopende en onbeschreven verpakking is. De uiterste houdbaarheidsdatum verder is dan 6 maanden en binnen 30 dagen na ontvangst kan het retour, dan crediteren we het bij de zorgverzekeraar (ZV). Wanneer het materiaal later is teruggestuurd, dan kunnen we het niet meer terugdraaien bij de ZV (regel in contract met de ZV).

Bosman: Heeft u overtollig stomamateriaal? Wij raden u aan om dit te bewaren voor onvoorziene situaties. Heeft u het materiaal niet meer nodig? Graag voorkomen wij samen met u verspilling van materialen. Ongeopende verpakkingen kunt u kosteloos retourneren:

Als de verpakking van het stomamateriaal nog niet is aangebroken én u heeft binnen 14 dagen na ontvangst contact gezocht met onze Klantenservice over uw retourzending, dan kunnen wij de kosten van het materiaal bij de zorgverzekeraar crediteren. Onze Klantenservice is bereikbaar op tel. 0800 – 0662 (gratis). U ontvangt van onze Klantenservice een retournummer. Dit nummer vult u in op de achterzijde van de pakbon. De pakbon vindt u in uw bestelling. Met dit nummer kunnen wij de retourorder vervolgens in behandeling nemen. Retour gezonden materiaal kan alleen verwerkt worden als hier ook telefonisch contact over is geweest.

Van geopende of incomplete verpakkingen kunnen wij de veiligheid niet garanderen. Deze materialen hergebruiken wij daarom niet. Indien we deze materialen retour ontvangen, zetten wij deze in als lesmateriaal voor scholing en als demonstratiemateriaal.

MediReva: Wil je een bestelling retourneren? Dat is mogelijk binnen 30 dagen na ontvangst als het materiaal in de originele verpakking zit en onbeschadigd is. Als dat het geval is, neem dan contact op met onze Klantenservice via ons gratis telefoonnummer 0800 - 0 201 201. Zij zullen de reden voor de retourzending noteren en je een retourcode geven. Hiermee kun je een bestelling retour zenden.

Aangebroken verpakkingen mag je ook terugsturen. Die verzamelen wij o.a. voor trainings- en opleidingsdoeleinden en er wordt maandelijks materiaal opgehaald voor ontwikkelingslanden.

Hoogland Medical: Restmateriaal van cliënten mag altijd retour naar Hoogland Medical, mits onbeschadigd. Verrekening bij de zorgverzekeraar is afhankelijk van de houdbaarheid en de staat van het restmateriaal (ongeopend en onbeschadigd). Omdat Hoogland Medical geen zicht heeft op de wijze waarop het materiaal is opgeslagen/ bewaard bij de cliënt wordt er een termijn van 2 maanden gehanteerd. Indien het restmateriaal binnen 2 maanden na ontvangst daarvan ongeopend en onbeschadigd retour is gegeven, vindt er verrekening met de zorgverzekeraar van de cliënt plaats.

Mathot:  Het verzoek tot retournering moet gedaan worden binnen dertig dagen na ontvangst van de artikelen. Alleen ongeopende, volledige (product)verpakking(en) in originele staat kunnen worden geretourneerd. Dit betekent mede dat de verpakkingsconditie onbeschadigd, onbeschreven en onbestickerd is. De minimale houdbaarheid op datum van retourontvangst dient ten minste zes maanden te zijn. Maatwerkartikelen, zoals voorgestanste stomaplakken, kunnen niet worden geretourneerd. Creditering van retour gestuurde artikelen vindt, na beoordeling van de verpakkingen, alleen plaats wanneer de artikelen daadwerkelijk weer opnieuw gebruikt kunnen worden. Wilt u artikelen naar ons retourneren, stuurt u dan een verzoek hiervoor naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. U ontvangt van ons dan de verdere instructies. Het terugsturen van de artikelen is voor rekening van Mathot en voor u kosteloos.

AllWeCare: Anders dan een leverancier is AllweCare een fabrikant van stomaproducten. In ons geval zijn dat LaproCare stomazakjes en aanvullende hulpmiddelen. Een leverancier (apotheek of medisch speciaalzaak) zorgt voor de directe levering aan stomadragers en wij als fabrikant leveren uitsluitend aan deze leveranciers. AllweCare ziet dus niet wat er met haar producten gebeurt en laat daarom veiligheidshalve het retournemen van stomamaterialen over aan deze leveranciers. Mocht de leverancier teveel van ons hebben ingekocht, dan treffen wij uiteraard een regeling om de producten terug te nemen. Deze producten nemen wij terug vanuit het magazijn als de doos ongeopend is en de houdbaarheid minimaal nog 18 maanden bedraagt.

Coloplast: Indien Coloplast materiaal retour krijgt, dan vernietigen wij dat uit veiligheidsoverwegingen. Wij kunnen namelijk nooit controleren wat er met het materiaal is gebeurd als de verpakking eenmaal is geopend. Dan kunnen wij de kwaliteit niet garanderen. Dat risico willen wij niet nemen. Daarom is dit ons beleid. In het verleden hebben wij dichte verpakkingen nog wel eens aan een goed doel gedoneerd, maar dat kostte heel veel tijd om dat te regelen. Daar heeft Coloplast ook van af gezien.

 

Wat doen jullie met het al aangebroken of oudere stomamateriaal?

Hoogland Medical: Materiaal (ongeopend en onbeschadigd) dat langer dan 2 maanden in bezit is geweest van de cliënt mag ook retour gegeven worden. Dit restmateriaal is voor de missie bestemd (Stichting Kansarmen Roemenië). Voor dit restmateriaal vindt geen verrekening met de zorgverzekeraar van de cliënt plaats. Geopende verpakkingen die retour worden gegeven, worden gebruikt voor scholingen. Dit materiaal kan niet gecrediteerd worden en wordt ook niet naar de missie gestuurd.

Bosman: Dit stomamateriaal zetten wij in als lesmateriaal voor scholing en als demonstratiemateriaal.

Mathot: Aangebroken verpakkingen en ouder stomamateriaal dat geen deel meer uitmaakt van ons leveringsassortiment mag de klant zelf een andere bestemming geven (bijv. een goed doel). Wanneer de klant hier niets mee kan, mag het altijd retour naar Mathot. Wij zullen het vervolgens doorgeven aan een ander (goed) doel, zelf gebruiken voor scholingen of weggeven aan externe scholingsinstanties. 

MediReva: Opleidingen of instanties benaderen ons weleens voor stomamateriaal dat kan worden ingezet als lesmateriaal. Uiteraard werken wij daar graag aan mee. Wij doen dit overigens niet alleen met stomamateriaal, maar ook met retouren van continentie- en wondmaterialen.

Daarnaast ondersteunen wij o.a. Stichting Dokter Harrie van den Brekel. Deze stichting zet zich in voor projecten in Malawi, zorgt bijvoorbeeld voor lesmaterialen in scholen maar ook medische hulpmiddelen voor in ziekenhuizen. Ook de bouw van ziekenhuizen en scholen zitten in de portefeuille van deze stichting die al sinds 1991 actief is. Deze stichting zorgt zelf voor een adequate verdeling van de hulpmiddelen. Een ziekenhuis waar ze geen stoma’s aanleggen zal ook geen stomamateriaal ontvangen. Gemiddeld tweemaal per jaar stuurt deze stichting een of twee containers met hulpgoederen naar Malawi. Eens in de twee weken komt een vrijwilliger van de stichting de materialen ophalen om ze vervolgens in hun eigen loods te sorteren en op te slaan tot het moment van verzending.

Mediq: Als er materiaal retour komt wordt er gekeken of het nog bruikbaar is. Indien het nog bruikbaar is gaat het terug in de voorraad en wordt het indien mogelijk gecrediteerd. (volgens regels binnen de contractafspaak met de Zorgverzekeraar). Als het niet meer bruikbaar is en niet meer terug kan in de voorraad, omdat het niet meer compleet is of omdat de verpakking is beschadigd, dan wordt het onder andere gebruikt als lesmateriaal voor scholingsdoeleinden. Incidenteel gaat er ook weleens materiaal naar een goed doel.


Indien klanten dit terug kunnen sturen, hoe gaat dit in zijn werk?

Mediq: Wij hebben een retourprocedure. Klanten melden hun retour aan met een retourformulier of via de telefoon. Zodra de retour aangemaakt is, kan het product kosteloos geretourneerd worden of bij de volgende levering meegenomen worden.

Hoogland Medical: Restmateriaal kan gestuurd worden naar: Hoogland Medical o.v.v. restmateriaal, Antwoordnummer 10084, 5340 VB Oss (geen postzegel nodig). Is het materiaal bedoeld voor de missie, dan graag vermelden dat het t.a.v. Stichting Kansarmen Roemenië is.

MediReva: Klanten kunnen dit gratis retourneren naar ons antwoordnummer, of retour geven aan de bezorger i.c.m. een eventuele nieuwe bestelling (bij materiaal wissel).

Bosman: Verpakkingen kunt u kosteloos retour sturen naar ons.

 


Zijn jullie blij als mensen dit materiaal terugsturen?

MediReva: Wij hebben het betaalbaar houden van de zorg hoog in het vaandel staan. Daarbij past bijvoorbeeld ook een gratis retourservice. Daarnaast neemt MediReva op diverse manieren maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het bieden van kansen aan mensen waarvoor zorg of onderwijs geen vanzelfsprekendheid is, is één van de vormen waarmee we daar invulling aan kunnen geven. We zijn blij als we aangebroken materialen een tweede bestemming kunnen geven.

Mediq: Zeker! Het is zonde om het materiaal weg te gooien. We kunnen het altijd een betere bestemming geven als weggooien. Of dat nou hergebruiken is bij een ongeopende en onbeschadigde verpakking of naar een goed doel of als lesmateriaal bij materialen die niet hergebruikt kunnen worden. Het wordt altijd goed gebruikt en wij gooien het zelf niet weg!

Bosman: Jazeker, wij zijn vooral blij met ongeopende verpakkingen. Deze materialen worden ingezet voor hergebruik. Zo houden we de zorg samen betaalbaar.

Mathot: Onder het motto ‘weggooien kan altijd nog’ ontvangen wij graag de artikelen die u niet meer gebruikt (en onbeschadigd, ongeopend en onbestickerd zijn) retour. Na beoordeling kunnen we deze immers hergebruiken, gebruiken voor scholingen of doneren aan goede doelen. Uiteindelijk, maar wel als laatste optie, kunnen we de artikelen altijd nog weggooien.



Wat raden jullie mensen aan te doen met overtollig stomamateriaal?

Mathot: Mocht u er zelf geen bestemming voor weten, dan mag u het retour sturen naar Mathot. Na beoordeling kan het eventueel, met inachtneming van alle (hygiëne)regels, worden hergebruikt. Indien dit niet meer mogelijk is, zal het gebruikt worden voor scholingen of informatievoorziening aan klanten. In het uiterste geval wordt het vernietigd.

Bosman: Wij raden u aan om overtollig stomamateriaal te bewaren voor onvoorziene situaties. Heeft u het materiaal niet meer nodig? Dan mag u het materiaal retour sturen aan ons.

Mediq: Zeker terugsturen naar ons, dan zoeken wij er een goede bestemming voor!

MediReva: Niet weggooien, het kan retour naar MediReva, maar ook vaak naar de thuiszorg of de behandelend stomapoli. Zij hergebruiken dit ook weer: zo houden we SAMEN de zorg betaalbaar.

Hoogland Medical: Heeft u restmateriaal in de originele, ongeopende verpakking? Het is zeer gewenst in Roemenië! Geef het mee aan de chauffeur van Hoogland Medical of stuur het naar het antwoordnummer.