Stomamateriaal over?

 

Waar kun je nog meer met je stomamateriaal terecht?

Als de producten onbeschadigd, compleet en recent zijn, kun je ze terugsturen naar je leverancier. Die neemt ze dan weer retour. Vaak hebben ze hiervoor een antwoordnummer zodat je geen verzendkosten hoeft te betalen. Deze teruggestuurde materialen worden dan weer verrekend met de zorgverzekeraar.

Je kunt stomamateriaal dat te oud is om nog te verrekenen met je zorgverzekeraar of met een beschadigde verpakking ook terugsturen naar je leverancier. Deze materialen kunnen gebruikt worden als monstermateriaal.

Vraag je stomaverpleegkundige of zij behoefte heeft aan materiaal, soms kan zij dit gebruiken voor scholing. maar we horen ook steeds vaker geluiden dat ze teveel voorraad krijgen en/of daar geen opslagmogelijkheid meer voor hebben. Vraag dit dus eerst even na bij je eigen stomaverpleegkundige.

Overige materialen kunnen ook via diverse wegen worden opgestuurd naar landen waar het materiaal niet zo goed geregeld is als bij ons. In Roemenië, Rusland en de Oekraïne bijvoorbeeld is er een ernstig tekort aan stomamateriaal. Hier in Nederland vinden we bijvoorbeeld de doorzichtige zakjes of zakjes zonder zo'n zacht stofje (non-woven) al veroudert, in ontwikkelingslanden worden deze zakjes met veel enthousiasme ontvangen. Vaak moeten die mensen zelf iets in elkaar knutselen en als er al stomamateriaal beschikbaar is, moeten ze dat meestal uit eigen zak betalen. Informeer bij je stomaverpleegkundige of je leverancier hoe deze materialen beschikbaar kunnen worden gesteld via goede doelen aan lotgenoten in het buitenland.

 

Hoe gaan bedrijven om met overtollig stomamateriaal?

Mediq CombiCare: Als het materiaal onaangebroken is en binnen 2 maanden geretourneerd wordt, dan crediteren we het bij de zorgverzekeraar (ZV). Wanneer het materiaal later is teruggestuurd, dan kunnen we het niet meer terugdraaien bij de ZV (regel in contract met de ZV).

Bosman: Aangebroken dozen kunnen helaas niet worden geretourneerd. Niet aangebroken dozen kunnen wél geretourneerd worden indien binnen 10 dagen contact met ons gezocht en op indicatie van materiaal wordt gewisseld. Het materiaal wordt dan via de zorgverzekeraar gecrediteerd.

MediReva: De materialen kunnen allemaal worden geretourneerd. Zelfs aangebroken verpakkingen verzamelen wij en worden maandelijks opgehaald voor ontwikkelingslanden.

AllWeCare: Anders dan een leverancier is AllweCare een fabrikant van stomaproducten. In ons geval zijn dat LaproCare stomazakjes en aanvullende hulpmiddelen. Een leverancier (apotheek of medisch speciaalzaak) zorgt voor de directe levering aan stomadragers en wij als fabrikant leveren uitsluitend aan deze leveranciers. AllweCare ziet dus niet wat er met haar producten gebeurt en laat daarom veiligheidshalve het retournemen van stomamaterialen over aan deze leveranciers. Mocht de leverancier teveel van ons hebben ingekocht, dan treffen wij uiteraard een regeling om de producten terug te nemen. Deze producten nemen wij terug vanuit het magazijn als de doos ongeopend is en de houdbaarheid minimaal nog 18 maanden bedraagt.

 

Wat doen jullie met het al aangebroken of oudere stomamateriaal?

Bosman: Aangebroken stomamaterialen worden ingezet als lesmateriaal.

MediReva: Opleidingen of instanties benaderen ons weleens voor stomamateriaal dat kan worden ingezet als lesmateriaal. Uiteraard werken wij daar graag aan mee. Wij doen dit overigens niet alleen met stomamateriaal, maar ook met retouren van continentie- en wondmaterialen.

Daarnaast ondersteunen wij o.a. Stichting Dokter Harrie van den Brekel. Deze stichting zet zich in voor projecten in Malawi, zorgt bijvoorbeeld voor lesmaterialen in scholen maar ook medische hulpmiddelen voor in ziekenhuizen. Ook de bouw van ziekenhuizen en scholen zitten in de portefeuille van deze stichting die al sinds 1991 actief is. Deze stichting zorgt zelf voor een adequate verdeling van de hulpmiddelen. Een ziekenhuis waar ze geen stoma’s aanleggen zal ook geen stomamateriaal ontvangen. Gemiddeld tweemaal per jaar stuurt deze stichting een of twee containers met hulpgoederen naar Malawi. Eens in de twee weken komt een vrijwilliger van de stichting de materialen ophalen om ze vervolgens in hun eigen loods te sorteren en op te slaan tot het moment van verzending.

Mediq CombiCare: We kijken of de voorraad nog bruikbaar is. Als het nog bruikbaar is, dan gaat het terug op voorraad. Als het niet meer bruikbaar is volgens Nederlandse richtlijnen (bijvoorbeeld kapotte doos of aangebroken doos), dan sturen we het naar een goed doel in Roemenië. Soms wordt het ook gebruikt als lesmateriaal, dat hangt een beetje van het materiaal af. Wij sturen het één keer in de zoveel tijd naar Roemenië, als er genoeg materiaal is verzameld om een beetje normale verzending te hebben. Dit i.v.m. de kosten van verzending. Wij hebben vaste afspraken met het goede doel in kwestie en zij zorgen dat het materiaal terechtkomt bij mensen in dat land die vanuit overheidswege geen stomavoorzieningen krijgen en ook niet kunnen betalen. Dit zijn echt hele schrijnende gevallen.

Een pakkend verhaal vond ik toen we recent een lading met 1-delig ileo materiaal hadden gestuurd (beschadigde en geopende verpakkingen). Hier waren ze extra blij mee, want die konden ze de hele week gebruiken en met één doosjes van 30 stuks konden ze heel veel mensen helpen.

Hoogland Medical: Heeft u restmateriaal in de originele, ongeopende verpakking? Het is zeer gewenst in Roemenië! Geef het mee aan de chauffeur van Hoogland Medical of stuur het naar het antwoordnummer.

 

Indien klanten dit terug kunnen sturen, hoe gaat dit in zijn werk?

Mediq CombiCare: Wij hebben een retourprocedure. Klanten melden hun retour aan met een retourformulier of via de telefoon. Zodra de retour aangemaakt is, kan het product kosteloos geretourneerd worden of bij de volgende levering meegenomen worden.

MediReva: Klanten kunnen dit gratis retourneren naar ons antwoordnummer, of retour geven aan de bezorger i.c.m. een eventuele nieuwe bestelling (bij materiaal wissel).

Bosman: Neem direct contact op met de Klantenservice (maximaal binnen 10 dagen). Van de Klantenservice ontvang je een retournummer, zonder dit nummer kan je retourorder niet in behandeling worden genomen. Vul dit nummer duidelijk in op de achterzijde van de pakbon die je bij jouw bestelling hebt ontvangen. Stuur de ingevulde pakbon en de artikelen die je wilt retourneren gratis naar het antwoordnummer van Bosman.

 


Zijn jullie blij als mensen dit materiaal terugsturen?

MediReva: Wij hebben het betaalbaar houden van de zorg hoog in het vaandel staan. Daarbij past bijvoorbeeld ook een gratis retourservice. Daarnaast neemt MediReva op diverse manieren maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het bieden van kansen aan mensen waarvoor zorg of onderwijs geen vanzelfsprekendheid is, is één van de vormen waarmee we daar invulling aan kunnen geven. We zijn blij als we aangebroken materialen een tweede bestemming kunnen geven.

Mediq CombiCare: Zeker! Het is zonde om het materiaal weg te gooien. We kunnen het altijd een betere bestemming geven als weggooien. Of dat nou hergebruiken is bij een ongeopende en onbeschadigde verpakking of naar een goed doel of als lesmateriaal bij materialen die niet hergebruikt kunnen worden. Het wordt altijd goed gebruikt en wij gooien het zelf niet weg!

Bosman: Wanneer sprake is van retour gekomen beschadigde (fabricagefout) of onjuist geleverde stomamaterialen dan is het onze service om de klant zo spoedig mogelijk te voorzien van de juiste materialen.



Wat raden jullie mensen aan te doen met overtollig stomamateriaal?

Bosman: We raden onze klanten aan om overtollig stomamateriaal te bewaren voor onvoorziene situaties of te overleggen met Bosman.

Mediq CombiCare: Zeker terugsturen naar ons, dan zoeken wij er een goede bestemming voor!

MediReva: Niet weggooien, het kan retour naar MediReva, maar ook vaak naar de thuiszorg of de behandelend stomapoli. Zij hergebruiken dit ook weer: zo houden we SAMEN de zorg betaalbaar.